agva.jpg

STRØMLEVERANDØREN AGVA KRAFT

Siden Agva Kraft ble stiftet for tre år siden har Decision levert salgs- og kundeoppfølgingstjenester til strømselskapet i tillegg til å ta overflow for kundeservice. Dette har vist seg å være et fruktbart samarbeide for begge parter.

Agva Kraft har ved valg av callsenter vært svært opptatt av at følgende to faktorer er oppfylt:

·         Kvalitet – Kraftmarkedet er, og bør være, svært nøye regulert. Derfor er det viktig at alt selgeren sier og gjør er korrekt. Som en moderne strømleverandør er selskapet godt representert på sosiale medier og for eksempel på Facebook må Agva Kraft hele tiden være sikker på at de kan forsvare salgshenvendelser mot potensielle og eksisterende kunder.

·         Resultater – Man må kunne regne hjem resultatene i forhold til påløpte kostnader uten at det går utover kvaliteten.

Siden vi har felles eierskap visste Agva at Decision har potensiale til å levere på disse områdene. Likevel ble det stilt knallharde krav til at dette ble etterlevd også i oppdrag for dem.

Agva Kraft har en klar grunntanke om å kjøpe tjenester der de leveres best og billigst, og det
gjelder også her.

Nå har vi altså levert tjenester i tre år og håper det blir tre nye!

Mot markedet har Agva Kraft spesielt fokus på at de skal være og oppfattes som:

·         Praktisk og enkelt

·         Rimelig

·         Miljøvennlig og miljøbevisst

Praktisk og enkelt
Det er viktig for norske forbrukere at det er praktisk å ha med en strømleverandør å gjøre. Dette går på hvor lett det er å finne frem til riktig leverandør, velge rett produkt, enkel og forståelig bestillingsprosess og god og rask kundeservice i ettertid.

For å etterleve dette har Agva gjort en rekke tiltak. For det første er det lett å finne Agva Kraft på både de offisielle og private strømbarometrene. Her finner du både pris- og kontaktinformasjon. I tillegg er det selvfølgelig lett å finne frem i søkemotorer, elektroniske kataloger og i artikkelen om Agva på Wikipedia

Rimelig
Det er en uttalt strategi fra Agva Kraft å være billig. Noen ganger kan dette føre til at de går med tap i kampanjeperioder, og det er prisen de må betale for å være en solid lavprisaktør på det norske markedet. Selskapet kan ikke alltid være billig på alt, men du vil svært ofte se dem på toppen av strømprisbarometrene. Både de offisielle og private strømpriskalkulatorene er Agva svært ofte å se i toppen. Et av mange eksempler er Agva Kraft på Elskling.

Miljøvennlig og miljøbevisst
Agva Kraft har et stort fokus på miljø. Det er enighet blant eiere, styre, ledelse og ansatte om at miljø skal vektlegges både i innkjøp og eget forbruk i tillegg til at det skal jobbes med informasjon. Det viktigste de gjør for miljøet er at alt innkjøp av strøm er 100% fornybar. Siden de ikke leverer strømmen fysisk, kan de ikke påvirke hvor strømmen kommer fra, men de kan påvirke hvor pengene dine går. Dette innebærer at produsenter av grønn kraft utsteder såkalte opprinnelsesgarantier som er regulert av EU-lovgivning som er inntatt av norske myndigheter og håndhevet av Statnett. I tillegg samarbeider Agva med WWF Norge om energisparetips, samt støtter organisasjonens klimaarbeid økonomisk.

Bakgrunn og litt historie

Telinet Energi AS ble etablert i 2003 midt under den norske såkalte strømkrisen. Etter at innkjøpsprisen hadde vært lav i lang tid eksploderte plutselig innkjøpsprisen mot slutten av 2002 og et strømselskap måtte kaste inn håndkleet. Innkjøpsprisene snudde imidlertid raskt, men strømleverandørene fortsatte å ta høye priser innover i 2003. Telinet hadde da vært planlagt enn stund og kom inn som et friskt pust. Nå er selskapet strømleverandør på det norske og svenske markedet. I 2015 etablerte Telinet det nye strømselskapet Agva Kraft på grunn av endringer i markedet. Man så at mange kunder kjenner til hvor lett det er å bytte strømleverandør og kun ønsker en mulighet for å gjøre dette enkelt og greit. Det ble derfor lagt vekt på å begrense unødvendig informasjon til fordel for å gjøre bestillingsprosessen svært enkel. Agva har blitt en suksess i det norske markedet med sin heldigitale modell. Miljøfokuset fra moderselskapet er ivaretatt og ligger som en av grunnstammene i Agvas visjon og forretningsmodell.